Pas op jezelf – de mens staat centraal

Bij “duurzaam ondernemen” denken we automatisch aan aspecten die te maken hebben met milieu en energie. Correct, dat is heel belangrijk bij het onderdeel PLANET. Waken over onze planeet, zo goed mogelijk omspringen met de natuurlijke rijkdommen en zo weinig mogelijk afval maken. Duurzaamheid bekijken we ook op vlak van PEOPLE en PROFIT. We denken dan aan continuïteit, een gezond investeringsbeleid, werksfeer, personeelsmotivatie, eerlijke verloning en ga zo maar door. Maar ook veiligheid is extreem belangrijk.

Eén ongeluk is er één teveel

 
Gelukkig gebeuren er bij Vandersanden zelden ongelukken in de fabrieken, de veiligheidsinstructies zijn altijd al streng geweest. En toch zijn er in het verleden dingen misgelopen. Eén moment onoplettendheid kan zware gevolgen hebben in een omgeving met machines en bewegende onderdelen. Maar zelfs in een kantooromgeving zijn ongelukjes mogelijk. Daarom startten we met een doorgedreven campagne rond veiligheid in en rondom onze gebouwen. Want we willen toch allemaal gezond naar huis na een dag werken?

Pas op jezelf, werk veilig

 
Onder leiding van een eigen preventieadviseur is een compleet programma uitgewerkt om medewerkers te wijzen op mogelijke gevaren en aan te geven hoe je op de veiligste manier handelt.
 
In tien thema’s bespreekt elke afdeling en elke werkgroep in welke mate het thema speelt in de onmiddellijke omgeving en hoe ze dat kunnen vertalen naar aandachtspunten voor een veiliger manier van werken. Elke medewerker heeft een eigen veiligheidspaspoort waarin staat welke sessies hij of zij al heeft gevolgd en hoe het in de toekomst veiliger kan.
 
Veilig werk aanmoedigen, de ander aanspreken op onveilig gedrag, opruimen, machines veiligstellen, werk voorbereiden, beschermingsmiddelen dragen, de verkeersregels respecteren en noodsituaties op voorhand in kaart brengen. Stuk voor stuk logische thema’s, maar door er heel bewust mee om te gaan, verklein je de risico’s. En gaan we weer veilig en gezond naar huis.
About the author
Dominique Nassen | Marketing Manager en een echte baksteen-nerd met ruim 2 decennia ervaring op de teller. Houdt van een goede discussie, én van teamwork. Bijna zoveel als van de Italiaanse keuken. Verliest zijn cool compleet als één van beide voetbalzonen scoort. Of net niet scoort.