Overzicht

Ambassadeur Excellent Familiebedrijf 2017-2018

19/05/2017

Het Expertisecentrum Familiebedrijven van VKW Limburg ondersteunt al 12 jaar familiebedrijven in hun verdere professionalisering. Samen met het Research Center for Entrepreneurship and Family Firms van de UHasselt lanceerde VKW Limburg ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’.

Inspirerend rolmodel

Tijdens het Family Business Event in Molenheide zijn gisteren de eerste ‘Ambassadeurs’ bekendgemaakt: Haletra, Haex en Vandersanden Group. Zij krijgen de nodige tools aangereikt om deze onderscheiding met trots uit te dragen. Verder zetten zij zich in als inspirerende rolmodellen in een actief lerend netwerk. Zo willen ze andere familiebedrijven inspireren en stimuleren om ook verder te professionaliseren.

“In Limburg is bijna 80% van de ondernemingen een familiebedrijf. Zij vormen meer dan ooit de ruggengraat van onze economie. Daarom is de professionalisering van familiebedrijven zo cruciaal. Dat leidt tot de duurzame verankering van familiebedrijven in Limburg”, zegt Koen Hendrix, directeur bij VKW Limburg en coördinator van het Expertisecentrum Familiebedrijven.

Twee jaar ambassadeur

Vandersanden Group mag twee jaar lang het ‘Excellent Familiebedrijf’-logo uitdragen. Een extra troef, vindt VKW Limburg. Zowel richting klanten, leveranciers en andere stakeholders als richting huidige en eventuele toekomstige medewerkers. Algemeen directeur Jean-Pierre Wuytack reageert met trots: “Deze onderscheiding is een bevestiging dat we als familiebedrijf professioneel bezig zijn. Het is ook een appreciatie voor het hele managementteam en een beloning voor alle inspanningen van onze personeelsleden. We zijn terecht fier!”

6 redenen waarom de jury Vandersanden Group koos

  1. Vandersanden heeft een duidelijke langetermijnvisie die reflecteert in het investeringsbeleid.
  2. Dat uit zich ook in het creëren van ruimte voor medewerkers om radicaal te innoveren, vooral in R&D.
  3. De familiale bedrijfscultuur, gekenmerkt door een sterke betrokkenheid van het personeel.
  4. Een sterke focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.
  5. Het familiebedrijf continueren over de generaties heen is een belangrijke doelstelling.
  6. Het bedrijf investeerde ook in een verdere professionalisering, zoals een werkende raad van bestuur met externe bestuurders.